Sorry, no posts matched your criteria.

این سایت در ستاد ساماندهی ثبت شده و تابع قوانین جمهوری اسلامی میباشد

نبرد دیو و دلبر؛ مقایسه شورولت کوروت ZR1 و پورشه ۹۱۱ GT2 RS

۱۷ آبان ۱۳۹۷
بدون نظر


زمانی  که در دهه ۹۰ میلادی، پورشه ۹۱۱ و شورولت کوروت ZR1 به توان خروجی ۴۰۰ اسب بخار دست پیدا کرده بودند، همه ما فکر می‌کردیم که این دیگر آخر راه است اما امروز می‌بینیم که این خودروها دارای قدرتی دوبرابر هستند. این امر نشانه آن است که واقعا پیشرفت تکنولوژی حد و مرزی نمی‌شناسد.

در اینجا قصد مقایسه دو مدل بسیار سطح بالا از خودروهای مذکور را داریم: شورلت کوروت ZR1 مدل ۲۰۱۹ مجهز به پکیج ZTK و نسخه GT2 RS Weissach از پورشه ۹۱۱ مدل ۲۰۱۸٫ این سوپرکارها حد اعلای تحول در خطوط تولید خود را نمایندگی می‌کنند و شاید به جرات بتوان گفت که در نوع خود، بهترین‌ها در جهان خودروسازی باشند.





بیایید از این کوروت ZR1 به عنوان آخرین نسل از شورلت کوروت شروع کنیم. در گذشته ابتدا پیشرانه ۶ لیتری LS2 به قدرت ۴۰۰ اسب‌بخار، به طور استاندارد برای کوروت در نظر گرفته شده بود که بعدها تا ۴۳۰ اسب بخار در نسخه LS3 به حجم ۶.۲ لیتر، ارتقا پیدا کرد.

سپس در پاسخ به رجزخوانی‌های یکی از نزدیک‌ترین رقبای هم وطنش یعنی دوج وایپر، کوروت C6 ZR1 به پیشرانه ۶۳۸ اسب بخاری مجهز شد. دو سال بعد نیز Z06 با پیشرانه ۶۵۰ اسب بخار، روانه بازار گشت.

اما برسیم به مدل کنونی که بیشترین توان خروجی برای یک کوروت را در دل خود جای داده است؛ ۷۵۵ اسب بخار در موتور LT5.

مهمترین چالش پیش روی مهندسان در این پروژه، ارتقای همزمان سرعت خودرو و نیز بهبود کارایی سامانه خنک‌کننده پیشرانه به نحوی احسن بوده است چراکه خصوصیات این دو عامل کاملا با یکدیگر در تضاد هستند.

بدین منظور از پنج رادیاتور جدید در کوروت ZR1 جدید استفاده شده است. با این حال، به نظر می‌رسد که هنوز پیشرانه کوروت اندکی تمایل به گرم شدن بیش از حد دارد اما به هر حال، در طی رانندگی که با آن داشتیم هرگز دمای پیشرانه‌ی خودرو به محدوده قرمز رنگ آمپر وارد نشد.

در سوی مقابل پورشه ۹۱۱ GT2 RS قرار دارد. این خودرو نماینده تاریخچه‌ای سرشار از مدل‌های پرافتخار با ویژگی‌های خاص است. ‏GT2 RS از سال ۱۹۹۹ توانسته به خوبی از مزیت موتور عقب بودن خود بهره ببرد و تمام گشتاور پیشرانه را به شتاب تبدیل نماید.

این GT2 RS جدید از هر پورشه ۹۱۱ دیگری قدرتمندتر ظاهر شده است. پیش از این ما شاهد مدل‌هایی از ۹۱۱ به قدرت ۴۰۰، ۵۰۰ و ۶۰۰ اسب بخار بوده‌ایم که هر کدام به نوبه خود مزایایی داشته‌اند.

اما این مدل یک شاخصه منحصر به فرد دارد و آن اینکه تمام ۷۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید شده توسط پیشرانه، فقط به چرخ‌های عقب انتقال می‌یابد تا بدین وسیله عمل شتاب‌گیری خودرو به بهترین شکل انجام شود.

همچنین در اینجا از هرزگردی و بلند شدن دود از تایرها خبری نیست. سنگینی و پیچیدگی سامانه چهار چرخ محرک نیز از روی آن حذف شده است. قدرت فوق‌العاده‌ی پیشرانه، پورشه ۹۱۱ GT2 RS را در حین مانوردهی به سمت جلو (و نه کناره‌ها) می‌راند. این همه دقت در واکنش‌ها و نیز پایداری این خودرو، واقعا مایه تحسین و تشویق خواهد بود.

خب بیایید این جانورهای وحشی را آزاد کنیم تا ببینیم چه در چنته دارند. شورولت کوروت، آنطوری که در نسل‌های قبلی این خودرو شاهد بودیم قدرت برآمده از پیشرانه V8 LT5 را به هدر نمی‌دهد. کوروت این مهم را مدیون استفاده از سوپرشارژر بزرگتر (حدود ۵۲ درصد) و اینترکولرهای کاراتر است.

به هرحال آنگونه که از شواهد پیداست، تمامی ۷۵۵ اسب بخار خروجی از پیشرانه به طور کامل، همانند پورشه ۹۱۱ GT2 RS و سایر اعضای باشگاه ۷۰۰ تایی‌ها، مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. در تست هایی که قبلا انجام داده بودیم، پورشه به سرعت‌های بالاتر از ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت دست یافت اما کوروت هر دفعه از پورشه جا می‌ماند.

پورشه 911

در اینجا (مسیر WEATHER TECH) نیز نتایج تقریبا مشابهی به دست آمد. پورشه GT2 RS مسیر را با حداکثر سرعت ۲۴۰ کیلومتربرساعت طی نمود. این رقم برای کوروت معادل ۲۲۸ کیلومتربرساعت بود. آنطور که به نظر می‌رسد، برخی از اسب‌های کوروت یارای کشیدن خود را نداشته باشند.

حین عبور از یک پیچ در مسیر مذکور، ZR1 با بیشترین سرعت مقدور برای یک کوروت بعلاوه حداکثر چسبندگی، توانست از آن به راحتی عبور کند. پکیج آئرودینامیک ZTK به خوبی توانست شایستگی خود را در پایدارسازی خودرو حین عبور از پیچ‌ها به اثبات برساند. البته میزان دانفورس حاصل در حد یک ماشین مسابقه‌ای نیست اما برای یک اتومبیل خیابانی بسیار مناسب است.

برخلاف رفتار اکثر خودروها در پیست، مبنی بر اینکه افزایش سرعت مصادف با افزایش ناپایداری خودرو است، اما کوروت به طرزی غیر معمول، خلاف این اصل عمل می‌کند و اتفاقا رفتار ZR1 در عبور از پیچ‌ها حین سرعت‌های بالاتر بسیار خوب است. البته در دنده‌های پایین، بیش فرمانی از این خودرو مشاهده می‌شود.

مشکل مربوط به هندلینگ و تعلیق عقب مسئله جدیدی برای کوروت محسوب نمی‌شود و از گذشته آن را با خود به همراه داشته است. متاسفانه شورولت هرگز عیوب ناشی از تعلیق عقب و تکان‌های ناگهانی نیمه عقبی خودرو را حل نکرده است.

شورولت کوروت

چسبندگی نامنظم و سرکش چرخ‌های عقب، سواری وحشی‌طور را در دنده‌های ۱ و ۳، حین عبور از پیچ‌ها فراهم می‌کند که اگر چه هیجان‌انگیز است اما لذت بخش نیست.

و اما برسیم به یاغی آلمانی. باسوار شدن بر GT2 RS متوجه نکته‌ای می‌شویم که پیش از این در دایره حکومت ۹۱۱ها مشاهده نمی‌شد. پایداری، کشش، چسبندگی و انتقال نیرو به سطح جاده، همگی در سطح بسیار بالایی قرار دارند. پایداری و حس اطمینان ناشی از سواری با این خودرو به همراه دقت بسیار زیاد فرمان در سرعت‌های بالا، ترکیب مناسبی برای یک خودرو موتور عقب محسوب می‌شود.

رانندگی با این اتومبیل حسی شبیه به تابش یک نور بهشتی بر سطح زمین را به انسان منتقل می‌کند؛ البته حالت اسپرت پلاس در پورشه ۹۱۱ GT2 RS، سیستم تعلیق را بسیار سفت و ناخوشایند می‌کند اما با فشردن یک دکمه و انتخاب حالت نرمال، تمامی مشکلات برطرف خواهد شد.

بخشی از ارزشمندی فوق العاده پورشه ۹۱۱ GT2 RS، مدیون سیستم‌هایی نظیر سامانه تعلیق PASM، فرمان‌پذیری چرخ‌های عقب، دسته موتورهای داینامیک، سامانه تورک وکتورینگ پورشه و سیستم مدیریت پایداری است. البته پورشه GT3 RS علی‌رغم بهره‌گیری از سامانه‌های مشابه، ورود خوبی به پیچ‌ها از خود نشان نمی‌دهد اما این یکی بهترین مدل ۹۱۱ است و از آن بابت مشکلی ندارد.

سامانه ترمز کوروت ZR1 مایه مباهات است و پدال ترمز نیز حس خوشایندی را منتقل می‌نماید. پورشه نیز عملکرد عالی و مناسبی را از خود در بخش ترمزگیری نشان می‌دهد.

بهای کوروت معادل ۱۳۱ هزار دلار است که بسیار ارزان به نظر می‌رسد. قیمت پایه پورشه مورد بررسی نیز معادل ۲۹۴,۲۵۵ دلار است که خرید آن را کمی سخت‌تر می‌سازد.

چیزی که در کوروت می‌بینیم، واقعا مایه تفاخر و مباهات است اما آنچه احساس می‌شود، تا حدی ناامیدکننده است. عملکرد این خودرو خوب و نزدیک به سطح عملکرد سوپرکارهای گران قیمت‎‌تر است. اگر مشکلات مربوط به تعلیق عقب و بیش فعالی نیمه عقبی را در دنده‌های پایین حل و فصل شود، با توجه به قیمت مناسب و تیپ و هیکل عضلانی شما، خب دیگر همه چیز خوب پیش خواهد رفت.

پورشه 911

اما از سوی دیگر یک تبریک جانانه به مسئولان پورشه برای خلق یک رانندگی عالی در مدل پورشه ۹۱۱ GT2 RS. این خودرو بهترین سوپرکاری است که هر کس آرزوی رانندگی با آن را خواهد داشت. چراکه بی‌نظیرترین تجربه رانندگی را نصیب شما خواهد نمود. شور و اشتیاقی که رانندگی با GT2 RS نصیب انسان می‌نماید مانند هیچ چیز دیگری نخواهد بود. لذت رانندگی با این پورشه‌ی قدرتمند، واقعا احساسی بی‌نظیر و تجربه‌ای گرانبها خواهد بود.

پورشه 911

اطلاعات تکمیلی این تست را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید:

            شورولت کوروت ZR1                              پورشه ۹۱۱ GT2 RS

 

آرایش قوای محرکه موتور جلو، دیفرانسیل عقب موتور عقب، دیفرانسیل عقب
نوع موتور سوپرشارژ، وی۸، ۹۰درجه، بلوک و سرسیلندر آلومینیومی شش سیلندر خطی، تویین توربو، بلوک و سرسیلندر آلومینیومی
آرایش سوپاپها OHV، دو سوپاپ به ازای هر سیلندر DOHC، چهار سوپاپ به ازای هر سیلندر
حجم موتور ۶۱۶۲ سی سی ۳۸۰۰ سی سی
نسبت تراکم سیلندر ۱۰٫۰:۱ ۹٫۰:۱
توان خروجی ۷۵۵ اسب بخار در ۶۴۰۰rpm ۶۹۱ اسب بخار در ۷۰۰۰rpm
گشتاور ۹۶۹ نیوتن متر در ۳۶۰۰rpm ۷۵۰ نیوتن متر در ۲۵۰۰rpm
ردلاین ۶,۵۰۰ rpm ۷,۲۰۰ rpm
نسبت وزن به توان ۴٫۸ lb/hp ۴٫۹ lb/hp
TRANSMISSION ۸-speed automatic ۷-speed twin-clutch auto
_ _ _
سیستم تعلیق Control arms, composite leaf spring, adj shocks, anti-roll bar; control arms, composite leaf spring, adj shocks, anti-roll bar Struts, coil springs, adj shocks, anti-roll bar; multilink, coil springs,
adj shocks, anti-roll bar
نسبت فرمان ۱۲٫۰-۱۶٫۴:۱ ۱۳٫۱-۱۷٫۲:۱
میزان دور فرمان ۲٫۴ ۲٫۶
ترمزها: جلو ؛ عقب ۱۵٫۵-in vented, drilled carbon-ceramic disc; 15.3-in vented, drilled
carbon-ceramic disc, ABS
۱۶٫۱-in vented, drilled, grooved carbon-ceramic disc; 15.4-in vented, drilled grooved, carbon-ceramic disc, ABS
رینگ‌ها ۱۱٫۰ x 19-in; 12.0 x 20-in spun-cast aluminum ۹٫۰ x 20-in; 12.5 x 20-in magnesium
تایرها ۲۸۵/۳۰R19 94Y; 335/25R20 99Y Michelin Pilot Sport Cup 2 ZP ۲۶۵/۳۵R20 99Y; 315/30R20 108Y Michelin Pilot Sport Cup 2 R N0
ابعاد
فاصله محوری ۲٫۷۱ متر ۲٫۴۵ متر
_ _ _
طول، عرض، ارتفاع(متر) ۴٫۵۷، ۱٫۹۶، ۱٫۲۳ ۴٫۵۵، ۱٫۸۸، ۱٫۳
مسافت گردش(متر) ۱۱٫۴۹ ۱۱٫۰۹
وزن خالص(کیلوگرم) ۱۶۵۵٫۶ ۱۵۲۲
توزیع وزن(جلو/عقب) ۵۱/۴۹% ۳۷/۶۳%
تعداد سرنشینان ۲ ۲
فضای سر(سانتیمتر) ۹۶٫۵ ۹۵٫۷
فضای پا(سانتیمتر) ۱۰۹٫۲ ۱۰۷٫۱
فضای شانه‌ها(سانتیمتر) ۱۳۹٫۷ ۱۳۰٫۳
گنجایش محفظه بار(لیتر) ۴۲۵ ۱۱۶ + ۲۶۰٫۵ در پشت صندلی‌ها
اطلاعات حاصل از آزمایش
شتاب( km/h)
۰-۴۸ ۱٫۴ sec ۱٫۲ sec
۰-۶۴ ۱٫۹ ۱٫۶
۰-۸۰ ۲٫۴ ۲٫۱
۰-۹۶ ۳ ۲٫۶
۰-۱۱۲ ۳٫۷ ۳٫۲
۰-۱۲۸ ۴٫۵ ۳٫۹
۰-۱۴۴ ۵٫۳ ۴٫۶
۰-۱۶۰ ۶٫۳ ۵٫۵
۰-۱۶۰-۰ ۹٫۷ ۸٫۹
۷۳-۱۰۵ ۱٫۲ ۱
یک چهارم مایل ۱۰٫۸ثانیه در ۲۱۴٫۲ کیلومتربرساعت ۱۰٫۳ ثانیه در ۲۲۴٫۲ کیلومتربرساعت
مسافت ترمز(متر) ۲۶٫۸ ۲۶٫۵
شتاب جانبی ۱٫۱۱ g ۱٫۱۷ g
_ _ _
۲٫۴-MI ROAD COURSE LAP ۹۲٫۴۶ sec ۸۸٫۳۰ sec
TOP-GEAR REVS @ 96 kmPH ۱,۲۰۰ rpm ۱,۹۵۰ rpm
اطلاعات مصرف کننده
قیمت پایه $۱۲۲,۰۹۵ $۲۹۴,۲۵۰
قیمت نمونه مورد بررسی $۱۳۱,۳۰۰ $۳۲۸,۸۸۰
کنترل پایداری و کشش Yes/Yes Yes/Yes
ایربگ ۶: Dual front, front side/head ۸: Dual front, side, curtain, knee
وارانتی پایه ۳ ساله؛ ۵۸هزار کیلومتر ۴ ساله، ۸۰هزار کیلومتر
وارانتی قوای محرکه ۵ ساله؛ ۱۶۰هزار کیلومتر ۴ساله؛ ۸۰هزار کیلومتر
خدمات در محل ۵ ساله؛ ۱۶۰هزار کیلومتر ۴ساله؛ ۸۰هزار کیلومتر
ظرفیت باک ۷۰لیتر ۹۰لیتر
مصرف سوخت EPA(شهر،جاده، ترکیبی) ۱۹٫۶، ۱۱٫۷، ۱۵٫۷ (لیتردر۱۰۰کیلومتر) ۱۵٫۶، ۱۱٫۲، ۱۳٫۸
_ _ _
انتشار CO2 ۱٫۳۳ lb/mile ۱٫۱۳ lb/mile

لینک کوتاه مطلب

http://robocuppers.ir/?p=1086

برچسب ها

مطالب مشابه